onsdag 7 oktober 2009

birgittavandring 091007

Jag har gjort en karta över den vandring som vi gör varje år på Birgittadagen den 7 oktober. I år var vi sju vandrare som startade vid Lohärads kyrka. Som medvandrare hade vi den heliga Birgitta och hennes bön "Visa mig Herre din väd och gör mig villig att vandra den". Med samtal, bön och predikan leddes vi in i nya tankar om Gud och att ställa sig i hans tjänst.
Efter halva sträckan föll två personer till in i ledet och vid den sista tysta vandringsdelen kom vi fram till Finsta. Där samlades vi i bönegrottan, bad en bön och sjöng en psalm.
Sensus bjöd på varm soppa och smörgås, samtal och värme till alla som hade gått denna stjärnvandring hit. De kom från Rimbo, Frötuna och så vi från Lohärad.
Till slut vandrade vi i fackeltåg till Skederids kyrka där vi hälsades välkomna med klockklang och kören "Tre kyrkor". De sjöng gamla latinska hymner.
Tillsammans firade vi mässa som fick avsluta en fantastisk dag.

Visa Lohärad-Finsta på en större karta

2 kommentarer:

  1. Heja Jane,

    det var en bra redogörelse för vår vandringsdag. Jag tyckte mycket om den fina trollskogen där vi rastade under fornborgen. Det vara en skön vandring och många härliga tankar fick jag dela med olika medvandrare, när vi inte gick i tystnad.

    SvaraRadera
  2. Det skapas en speciell känsla i vandringsgrupper,likaså här vid vår pilgrimsvandring. Vi 9 vandrare delade en "Birgittavandringsgemenskap" som hade räckt i sig. Fackleltåget och gudstjänsten blev mer bonus. Undrar om vi kan få ihop det på ett bättre sätt till nästa år?

    SvaraRadera